Hvorfor elsker norske journalister Ayaan Hirsi Ali?
10 comments
Comment from: lorenz
Kritikk er bra men ikke den islamhetsen vi opplever i aviser og på blogger - spesielt etter 9/11. Islamhets er blitt politisk korrekt i dette landet - som Hirsi Alis popularitet er et tegn på.
Comment from: Stian
Hets og kritikk er vel ikke det samme? Hetser du dine meningsmotstandere eller kritiserer du dem?
Comment from: lorenz
@Stian: Nettopp, det var poenget.
@Vampus: Glemte å nevne at det er en forskjell mellom høyrevennlig (liberalkonservativ) og Bush-vennlig (fundamentalistisk)
Innlegg slettet. Hadde ingenting med saken å gjøre. Skribent “Astrid” identifisert som anti-islam spammer (et økende problem på nettet). Lorenz
Å jo da det hadde mye med temaet å gjøre. Men den selektiv tilnærmingen dere velger hidrer en slik kobling.
There is a logic of tolerance, which remains to be formalized by some future philosopher. Let me, as a starter, suggest two fairly obvious axioms:
- Tolerance of intolerance yields intolerance.
- Intolerance of intolerance yields tolerance.
Or, in other words, in questions of reason and freedom, societies, like individuals, have to make a choice. You cannot have everything at the same time. This holds for original dwellers as for newcomers alike.
Lars Gustafsson
Comment from: lorenz
Det er mange som legger inn de samme ferdigskrevne anti-islam kommentarene (som ofte har lite konkret med saken å gjøre) i blogger - ofte i flere blogger samtidig. Dette er spamming. Din tekst falt i denne kategorien.
Comment from: Astrid
innlegg slettet. lorenz
innlegg slettet. lorenz
Comment from: Marit Vaula Rasmussen
Problemet når man skal kritisere en religion, og særlig en verdensreligion, er at EN type religiøs praksis blir gjort til representant for hele religionen (mens en f.eks. nyansert deler kristendommen opp i undergrupper). En ønsker heller ikke å se på handlingers iboende mening og ser (bare) grusomhet i andres valg. En kan kanskje ikke ha alt på en gang, men minst to tanker i hodet samtidig bør en kunne unne seg om en skal påstå at en driver konstruktiv kritikk.
.. eller motsatt; hvorfor er islamkritikk, uansett hvor den kommer fra, illegitimt i vestlige presumptivt liberale land? Hvorfor har vi så vanskelig for å kritisere én religion for dets syn på kvinner og homofili, når vi overhodet ikke legger fingrene mellom når det gjelder f.eks. kristendom?
Er det å være forsker i en høyrevennlig tenketank diskvalifiserende i norsk debatt? Hva sier det om DERES fordommer?